تلفن کتاب های خوب:

دسته بندی ها
    تاثیر انواع سهمیه ها در کنکور، صفر تا صد اعمال سهمیه در کنکور سراسری

    تاثیر انواع سهمیه ها در کنکور، صفر تا صد اعمال سهمیه در کنکور سراسری

    هرگز نمی‌توان منکر تاثیر سهمیه‌ها در کنکور شد و حتی تعدادی از داوطلبان سخت‌کوش معتقدند اعمال سهمیه‌ها در کنکور منصفانه نیست. به یاد دارم که چند سال‌ پیش داوطلبان برای دریافت سهمیه منطقه3 در کنکور، از شهرهای بزرگ به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کردند. شاید این حرکت به نظرتان منطقی نباشد اما هنوز هم بحث سهمیه‌ها و تاثیر آنها در نتیجه کنکور سراسری حسابی داغ است! سهمیه مناطق مختلف چه فرقی با هم دارد؟ تاثیر سهمیه ایثاگران و جانبازان چقدر است؟ آیا اعمال سهمیه 5 درصدی به نفع داوطلبان کنکور تمام می‌شود؟ آیا سهمیه‌ها در سوابق تحصیلی هم تاثیر داده می‌شوند؟ شانس قبولی در کدام یک از مناطق سه گانه بالاتر است؟ تا انتهای این محتوا همراه ما باشید تا به صفر تا صد اعمال سهمیه‌‌ها در کنکور سراسری بپردازیم.

    آشنایی با سهمیه مناطق سه گانه

    همه داوطلبان در کنکور سراسری سهمیه دارند، تعجب نکنید چون ما یک سهمیه مناطق داریم که شامل همه داوطلبان کنکور می‌شود. به هر داوطلب بسته به اینکه سه سال آخر تحصیل (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) را در کدام منطقه سپری کرده، یکی از سهمیه‌های مناطق تعلق می‌گیرد. بیایید ببینیم این سهمیه‌ها بر چه اساسی تعیین شده‌اند و شانس قبولی داوطلبان سهمیه کدام منطقه بالاتر است.

    • این سهمیه‌ها بر چه اساس تعیین می‌شوند؟ سهمیه مناطق بر اساس جمعیت و امکانات آموزشی نقاط مختلف کشور تعیین می‌شود، به این ترتیب که به داوطلبان کلان شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز سهمیه منطقه1، به داوطلبان مراکز استان‌ها و سایر شهرهای بزرگ سهمیه منطقه2 و در نهایت به داوطلبان شهرهای کوچک و مناطق کم امکانات سهمیه منطقه 3 تعلق می‌گیرد. هدف از سهمیه مناطق این بوده که داوطلبانی که امکانات تحصیلی مشابهی دارند با هم سنجیده شوند.
    • شانس قبولی با کدام سهمیه بالاتر است؟ دوستان فلسفه سهمیه مناطق از اساس برای این بوده که شرایط برای داوطلبان مختلف در شهرهای بزرگ و کوچک و مناطق باامکانات و نقاط دور افتاده کشور یکسان‌سازی شود. در واقع هدف از تقسیم داوطلبان بر اساس مناطق سه گانه این بوده که تاثیر جمعیت شهر، امکانات آموزشی و سایر آیتم‌ها روی نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر تعیین کننده‌ای نداشته باشند و عدالت اجرا شود. پس طبیعتا فرقی نمی‌کند سهمیه شما برای کدام منطقه باشد و شانس قبولی در مناطق سه گانه با یکدیگر برابر است. برای مثال در منطقه 3 رقابت بین داوطلبان کمتر از منطقه 1و2 است اما از طرفی جمعیت داوطلبان منطقه 3 بیشتر از سایر مناطق است.
    • چند استثنای مهم!
    • داوطلبی که سه سال آخر تحصیلش را در مناطق مختلف سپری کرده، در نهایت سهمیه منطقه مرفه‌تر برای او در نظر گرفته می‌شود.
    • به داوطلبی که مدرک دیپلمش را در خارج از کشور دریافت کرده، سهمیه منطقه 3 تعلق می‌گیرد.
    • داوطلبان معلول که شرایط خود را به اطلاع سازمان سنجش رسانده‌اند، جزء سهمیه منطقه 3 هستند.
    • سهمیه داوطلبانی که با مدرک کاردانی در کنکور شرکت می‌کنند، بر اساس محل تحصیل آنها در سه سال آخر دوره متوسطه است.

    قضیه سهمیه مناطق محروم چیست؟

    آیا سهمیه مناطق محروم با سهمیه منطقه 3 فرق دارد؟ بله، اگرچه گفتیم سهمیه منطقه3 به شهرهای کوچک و کم امکانات اختصاص دارد اما فقط تعدادی شهر شامل سهمیه مناطق محروم هستند. در واقع به داوطلبانی که سه سال آخر دوره تحصیل خود را در یکی از استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان، بوشهر، چهار محال بختیاری، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان و کهکیلویه و بویر احمد سپری کرده باشند، سهمیه مناطق محروم تعلق می‌گیرد. حالا تاثیر سهمیه مناطق محروم به چه صورت است؟ باید رشته‌ها را به دو دسته تقسیم کنید:

    • دسته اول، رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی: 30 درصد از ظرفیت کد رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در استان‌های محروم به داوطلبان مناطق محروم اختصاص دارد؛ یعنی برای مثال اگر یک کد رشته  پزشکی در یکی از دانشگاه‌های مناطق محروم 100 نفر ظرفیت داشته باشد، 30 نفر از ظرفیت آن به داوطلبان مناطق محروم و 70 نفر باقی مانده به داوطلبان آزاد مناطق سه گانه اختصاص خواهد داشت.
    • دسته دوم، سایر رشته‌ها: برای سایر رشته‌ها سهم مناطق محروم 40 درصد و به صورتی است که در بالا توضیح دادیم.