تلفن کتاب های خوب:

دسته بندی ها
    نکات مهم تست زنی (تقویت مهارت تست زنی)

    نکات مهم تست زنی (تقویت مهارت تست زنی)

    تست‌زنی فقط مخصوص داوطلبان کنکوری نیست و همه دانش‌آموزان در تمامی مقاطع باید اصول و نکات مهم راجع به تست زنی را بدانند. بیایید یک بار برای همیشه همه چیز را در مورد اصول تست زدن یاد بگیرید؛ از آنجایی که اکثر امتحانات دانشگاهی هم به صورت تستی هستند، یادگیری این نکات به درد دنیا و آخرت شما می‌خورد!

    بسیاری از دانش‌‌آموزان تصور می‌کنند تست زدن کار سختی نیست و نیازی به رعایت کردن اصول خاصی ندارد. اما یادتان باشد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان، سالیانه فقط به دلیل نداشتن مهارت در تست زدن به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. در کنار رعایت کردن اصول و نکات تست‌زنی، بهتر است از ابزار مناسب این کار هم استفاده کنید؛ لوازمی مانند پاسخ‌برگ آماده یا مداد آزمون سرعت شما را در تست‌زنی افزایش می‌دهند. اگر چیز زیادی از نکات مهم تست زنی نمی‌دانید و می‌خواهید با لوازمی که تست‌زنی را برای شما راحت می‌کنند آشنا شوید، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید

    آشنایی با انواع تست

    وقتی از دانش‌آموزان می‌پرسم که با انواع تست آشنایی دارید، پاسخ می‌دهند مگر تست هم انواع دارد؟ در بحث کنکور سراسری ما سه نوع تست داریم؛ تست آموزشی، تست تسلطی و مروری و تست سنجشی که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم:

    • تست آموزشی: اکثر داوطلبان به غلط تصور می‌کنند که هدف از تست زدن صرفا سنجش مطالبی است که مطالعه کرده‌ایم؛ در حالی که یکی از مهم‌ترین اهداف تست‌زنی، تکمیل روند آموزش یک مطلب است. به عبارت دیگر شما لازم است بلافاصله بعد از مطالعه یک مبحث، برای آن تعدادی تست آموزشی بزنید. این کار باعث می‌شود که با زوایای مختلف آن موضوع از دید طراحان سوال آشنا شوید و اشکالات احتمالی خود را بیابید. دقت کنید که در این نوع تست‌زنی زمان را در نظر نمی‌گیریم و بعد از حل هر تست، بلافاصله پاسخ آن را چک می‌کنیم. اگر تست‌های آموزشی را اشتباه حل کردید، هیچ اشکالی ندارد زیرا شما در حال یادگیری مطالب هستید نه سنجش خودتان.
    • تست تسلطی و مروری: چند ساعت بعد از مطالعه یک موضوع، به تدریج روند فراموشی مطالب آغاز می‌شود؛ این موضوع به شدت به ضرر داوطلبان کنکور است و باید برای آن راه‌حلی داشته باشیم. بهترین روش برای جلوگیری از فراموشی مطالب، مرور کردن است. اگر برای مرور کردن مجددا کتاب یا جزوه را مطالعه کنید، ممکن است دچار سردرگمی شوید زیرا دقیقا نمی‌دانید که کدام مطلب را فراموش کرده‌اید. پس روش بهتر این است که از مطالب خوانده شده تست بزنید و به کمک تست قسمت‌هایی که فراموش کرده‌اید را مشخص کنید؛ توصیه می‌کنیم تا حد امکان برای تست‌ها زمان در نظر بگیرید و بعد از تحلیل دقیق آن‌ها، مباحثی که فراموش کرده‌اید را مطالعه کنید.
    • تست سنجشی: هر دانش‌آموزی باید در زمان‌های مختلفی روند مطالعاتی خود را بسنجد؛ بهترین ابزار برای این کار تست سنجشی است. برای زدن تست سنجشی، باید بین تست زدن و مطالعه کردن فاصله وجود داشته باشد، بهتر است برای این کار از پاسخ‌برگ آماده استفاده کنید، همچنین حتما باید زمان استاندارد هر تست را رعایت کنید.

    برای چه درس‌هایی تست بزنیم؟

    برای تکمیل فرآیند آموزشی و نیز سنجش مطالب، لازم است برای همه درس‌ها تست بزنید؛ البته برای درس‌های عمومی کمی قضیه فرق می‌کند. با این وجود ماهیت برخی از درس‌ها به گونه‌ای است که به حل تست بیشتری نیاز دارند. برای مثال درس‌های ریاضی و فیزیک را در نظر بگیرید، اگر دانش‌آموزی بارها و بارها کتاب درسی و جزوه معلم را مطالعه کند و ساعت‌ها فیلم آموزشی ببیند؛ اما برای این درس‌ها به تعداد کافی تست نزند، بعدها در امتحانات مختلف نمی‌تواند به هیچ سوالی از این درس‌ها پاسخ دهد.