تلفن کتاب های خوب:

دسته بندی ها
    مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

    مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

    دانش‌آموزی از حواس‌پرتی و کندخوانی به شدت گلایه داشت، وقتی در مورد مکان مطالعه‌اش پرسیدم متوجه شدم گاهی در اتاقش درس می‌خواند، گاهی از میز آشپزخانه به عنوان میز مطالعه استفاده می‌کند، بعضی روزها در پذیرایی در حالی که روی مبل لم داده و گوشه چشمی به برنامه تلویزیونی دارد درس می‌خواند و اگر هوا خوب باشد هم در حیاط بساطش را پهن می‌کند!

    وقتی به او گفتم کافی است یک مکان مطالعه استاندارد و ثابت داشته باشد تا تمرکز و سرعتش در زمان درس خواندن بالا برود، بسیار تعجب کرد. مکان مطالعه چقدر اهمیت دارد؟ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟ آیا برای درس خواندن به پانسیون یا کتابخانه بروم؟ در این محتوا قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و به صفر تا صد انتخاب بهترین محل درس خواندن بپردازیم.

    آیا مکان درس خواندن اهمیت دارد؟

    قبل از هر چیزی بیایید ببینیم اصلا آیا اهمیتی دارد ما کجا درس می‌خوانیم؟ چه اصراری است که حتما یک مکان ثابت برای مطالعه داشته باشیم؟ خیلی وقت‌ها حواس‌پرتی، نداشتن تمرکز، کندخوانی و یادگیری ناقص مطالب فقط به این علت است که داوطلبان محل مناسب و ثابتی برای درس خواندن ندارند.

    فرض کنید مکانی که قرار است شما 8 ساعت را در آن سپری کنید یک محل شلوغ و پر سروصدا باشد و شما در آن احساس راحتی و آرامش نکنید، در چنین مکانی به سختی می‌توان دوام آورد حالا تصور کنید بخواهید در این محیط درس بخوانید.

    در اولین گام شما باید به دنبال یک محل مناسب باشید تا آن را به پاتوق ثابت خودتان برای درس خواندن تبدیل کنید. تعدادی از داوطلبان فکر می‌کنند بهترین مکان مطالعه جایی است که در آن سکوت مطلق برقرار است. در ادامه به شما خواهیم گفت که محل مناسب درس خواندن باید حداقل 6 ویژگی داشته باشد:

    • نور محیط مطالعه

    مناسب‌ترین نور برای مکان مطالعه نور طبیعی خورشید است، البته قطعا روزهایی از سال از نور آفتاب محرومیم اما سعی کنید تا حد امکان در روزهای آفتابی پرده‌ها را کنار بزنید و پنجره را باز کنید و از نور و هوای تازه و تمیز لذت ببرید. اگر اتاق مطالعه شما بیش از حد تاریک باشد، بعد از چند دقیقه به تدریج خواب‌آلوده می‌شوید.

    بعد از نور خورشید، بهترین نور برای مطالعه ترکیبی از نور لامپ‌های سفید و زرد است. به این ترتیب در زمان مطالعه کمتر چشمانتان خسته می‌شوند.

    می‌توانید برای اتاقتان از لامپ با نور زرد استفاده کنید و یک چراغ مطالعه با نور سفید داشته باشید.

    • دما و تهویه محیط مطالعه

    قبول دارم چسبیدن به بخاری یا شوفاژ آن هم در یک روز سرد بارانی بسیار دلچسب است؛ اما اگر می‌خواهید در چنین شرایطی درس بخوانید لطفا بالش و پتو فراموشتان نشود! محیط مطالعه شما باید دما و تهویه خوبی داشته باشد، اگر اتاقتان خیلی گرم باشد و پنجره‌ها بسته باشند، سطح اکسیژن محیط پایین می‌آید و در نتیجه خواب آلوده می‌شوید.

    توصیه می‌کنم در فصل زمستان، گاهی پنجره اتاق را چند دقیقه باز کنید تا هوا تهویه شود و اکسیژن محل مطالعه‌تان تامین گردد.

    • سکوت محل درس خواندن

    در این مورد حتما تعادل را رعایت کنید، برخی داوطلبان بیش از اندازه روی سکوت محل مطالعه حساس هستند و به حدی به سکوت مطلق عادت دارند که با کوچکترین صدایی رشته افکارشان پاره می‌شود! درست است که محل درس خواندن باید یک سکوت نسبی داشته باشد و مثلا نباید جلوی تلویزیون درس بخوانید؛ اما کمی سر و صدای جزئی اشکالی ندارد چون سر جلسه کنکور یا امتحانات که سکوت مطلق برقرار نیست!

    • نظم مکان مطالعه

    اگر کوهی از لباس‌ها در یک گوشه اتاق‌تان جمع شده، تختان نامرتب است و مجبورید انبوهی از کتاب‌ها و کاغذها را کنار بزنید تا جایی روی میز مطالعه‌تان خالی کنید، لطفا به محض اتمام این محتوا دست به کار شوید و محل مطالعه‌تان را مرتب کنید.