تلفن کتاب های خوب:

دسته بندی ها
    وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟

    وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟

    اغلب افراد در برهه‌های زمانی مختلف ممکن است حجم زیادی از مطالب را برای خواندن داشته باشند. این مطالب که در دوران مختلف در زمینه‌های متفاوتی هستند اصولا در دوران تحصیل و کنکور به اوج خود می‌رسند.

     یکی از معضلاتی که دانشجویان و دانش‌آموزان علی الخصوص در زمان کنکور آن را تجربه می‌کنند، وسواس در مطالعه است که در بسیاری از موارد می‌تواند خطر آفرین باشد. برای اینکه بتوانید وسواس در مطالعه را شناسایی نمایید، لازم است که آن را به طور کامل بررسی نموده و راه حلی برای آن بیاندیشید. در این مطلب همراه ما باشید تا نکات مربوط به وسواس در مطالعه را باهم بررسی نماییم.

    احتمالا خودتان هم این موضوع را تجربه نموده اید که وقتی بر روی یک مطلب تسلط کامل داشته باشید، کمتر آن را مرور می کنید و با ریزه بینی های کامل می توانید درباره آن صحبت کنید. اما وقتی روی یک مطلب تسلط ندارید، دائما سعی می کنید از مطالب مختلف اطلاعات بیشتر جمع کنید تا شاید وسواستان کمتر شود، اما خبر ندارید که اوضاع خرابتر خواهد شد!

    یکی دیگر از علل وسواس در مطالعه، مقایسه است. وقتی با دوستان خود می نشینید و میبینید که آنها بسیاری از مطالب را بلد هستند، احساس می کنید که شما هیچ چیز نمی دانید و گویی از یک کره ی دیگر آمده اید! اما وقتی کتاب را باز می کنید با خودتان می گویید من که این مطالب را بلد بودم، چرا انقدر وسواس به خرج می دادم؟!

    علائم وسواس در مطالعه

    اما از کجا بدانیم که ما هم دچار وسواس مطالعاتی شده ایم؟

    چند مورد شایع در این خصوص وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

    • چند بار خواندن یک مطلب
    • استرس و اضطراب شدید در حین مطالعه یا در زمان مرور
    • عدم تمرکز
    • احساس اینکه من همه چیز را فراموش می‌کنم
    • دائما از این و آن بپرسید که چندبار خوانده‌اند و چقدر مرور کرده اند

    وسواس مطالعاتی، شما را کند می‌کند!

    یکی از معضلات بسیار مهمی که دانش‌آموزان در حیطه ی‌ وسواس در مطالعه آن را تجربه می‌کنند، کند شدن خواندن مطالب و عدم تمرکز آنهاست. این افراد وقتی شروع به مطالعه می‌کنند، دائما به این فکر می‌کنند که آیا این مطلب کافیست؟ آیا تمام موارد را یاد گرفته ام؟ آیا می‌توانم در امتحان اینها را دقیقا مو به مو بنویسم؟ اگر این مطلب را یادم نیاید چه؟ دوباره آن را بخوانم، یک بار دیگر خواندن این مطلب مرا مطمئن می‌کند و…